Jindřich Lenz: Chci změnit pověst pojišťovnictví
Už 9 let pomáhá Jindřich Lenz lidem zorientovat se ve složitém světě financí a pojištění všeho druhu. Spolupracoval na produktovém vývoji v České pojišťovně, kde 5 let pracoval. Ale pak se rozhodl opustit korporát. Přišel do Creative Docku, aby mohl rychleji a lépe nabídnout to, co lidem na trhu schází. Online pojištění Mutumutu, které spoluzakládal, je pro něj splněný sen.
Když jsi byl malý kluk, jaké jsi měl sny? Být popelář jako většina z nás, nebo třeba kosmonaut? Nebo snad opravdu pojišťovák?
Mám fotky z první třídy, kam jsem šel v obleku s kravatou. Měl jsem minioblek z nějaké svatby. Byl jsem mezi dětmi za exota, naši mě z toho chtěli vysvléci, ale trval jsem na tom.
Takže jsi kravaťák už od první třídy?
Pak jsem se tomu smál, když už jsem dělal v pojišťovně a chodil jsem v obleku s kravatou každý den, že mě to k takové práci předurčilo. Ale na druhou stranu, když jsem přišel do Creative Docku, tak jsem ten oblek zase shodil.
Kdy tě vůbec oslovilo pojišťovnictví?
Po gymplu jsem začal s finančním poradenstvím, k čemuž mě přivedl příbuzný. Pocházím z jihočeského Tábora, tam jsem začal. Snažili jsme se zlepšit kulturu poradenství a pomáhat lidem se složitým světem pojišťovnictví a financí. Nejsou to jednoduché produkty, lidé se v nich sami nevyznají.
Fungoval jsi tedy jako takový překladatel pro pojištění?
Skoro ano. Pomáhal jsem klientům vybrat nejvýhodnější pojišťovnu, radil jsem jim s investicemi i se zbytkem ve světě peněz. Horší ale bylo, když jsem se dostal na celorepublikové setkání třeba v Praze. Na něm přednášel člověk, který byl excelentní manažer a měl obrovský tým. A začal tím, že by za tisícovku na hodinu sbíral i hovna v parku. Pak tvrdil, že nejlepší cesta, jak zaháčkovat nového poradce, je nechat ho zadlužit, třeba koupit auto na leasing nebo vzít půjčku na něco jiného, a navrch ho nechat vyhodit ze školy. To už nemůže utéct. Když si na to vzpomenu, svírá se mi žaludek ještě dnes. Doma na jihu mě to bavilo, ale celorepublikový přístup byl děs.
Je to podobně strašidelné i dnes?
Stále existuje spousta poctivých a dobrých poradců, znám je, na druhou stranu těch extrémů je taky pořád dost. Lidi, kteří někde dělají prasárny a dostanou kvůli tomu padáka, bohužel zase jinde přijmou s otevřenou náručí. Takže nezmizí ze systému. Bylo těžké snášet tíhu pověsti celého odvětví.
Co tě naopak na pojišťovnictví baví?
Kombinuje spoustu jednotlivých elementů, složitých a těžkých. Právo, matematiku, zdravotnictví, finance. A tohle všechno umím srozumitelně přetlumočit klientovi, aby to celé dávalo smysl. Tím se od začátku živím. Dělal jsem i na produktovém vývoji v České pojišťovně a byli jsme na chvíli kvalitou produktu o kilometr dál než ostatní pojišťovny, ale pořád to byl korporát, tedy smlouva o 80 stránkách a vše trvalo extrémně dlouho.
Byl i tohle jeden z důvodů, proč jsi odešel z velké korporace a šel stavět startupy?
Jasně. Chtěl jsem věci měnit. A chtěl jsem je měnit rychle.
Na čem jsi zatím pracoval v Creative Docku?
Nejdříve jsem pomáhal s autopojištěním přes mobilní aplikaci, která měří chování řidiče, jak zrychluje, brzdí, zatáčí… A podle toho vypočítává slevu. Pak jsem se věnoval energetickému projektu, chytré domácnosti a nakonec Mutumutu, které děláme letos. Majitel Creative Docku Martin Pejša mi řekl, abychom vymysleli životko, které bude fakt pro lidi, protože takové tu není a oni by to ocenili.
Jak na to?
Chtěli jsme z procesu vynechat prostředníky, obří aparát, velké prosklené budovy, služební auta, aby se produkt zlevnil, vylepšil a odlišil. Ušetřené peníze jsme přitom použili na zvýšení kvality produktu, aby neměl 30 výjimek, ale právě jen 8, a byl tak co nejsrozumitelnější. Všude o nich mluvíme, každý je hned vidí. Díky technologiím tedy dokážeme ušetřit hodně peněz a můžeme nabídnout kvalitnější produkt. Jsme hlavně online, ale budeme i na chatu a telefonu a zákazník se nám může kdykoliv ozvat. Většinou ale lidé všemu, co děláme, rozumí. Jsme pro ně čitelní. Žádné hvězdičky, výjimky ani texty malým písmem pod čarou.
Máš z toho radost?
Obrovskou. Vždycky jsem chtěl být u velkých věcí a Mutumutu takový potenciál má. Jsem hrozně šťastný, že u toho můžu být od samého začátku. Kluci mi teď dělali vizitky a mám na nich napsáno spoluzakladatel. To je přece pěkné (smích).
A jaké další nápady máš v záloze?
Mutumutu pokryje to kritické, ale jsou i jiná pojištění, která se dají zlepšit. Třeba CUBIQ našich kolegů je super (chystané pojištění 3 vybraných osobních předmětů, které pro vás mají velkou cenu – pozn. red.), zajímavé je i pojištění chytré domácnosti chytrou senzorikou, která zabrání škodám. Zase jde stejně jako v případě Mutumutu o prevenci. Chytrý senzor by třeba zaznamenal, když někde začne téct voda, protože praskla hadička v pračce, a v tu chvíli by jiný chytrý senzor uzavřel okruh vody v celé domácnosti. Nápadů máme spoustu, teď se ale zaměřujeme hlavně na Mutumutu. Dolaďujeme poslední detaily, abychom ho mohli spustit. Zatím jsme v interní fázi, kdy se přes něj pojišťujeme my, lidé, kteří spolupracují s Creative Dockem, a kolegové z projektu v Komerční pojišťovně, která Mutmutu zaštiťuje.
A kdy se Mutumutu naplno rozjede?
Do konce září ho chceme spustit. A postupně budeme přidávat další sporty. Zatím máme chůzi, běh a cyklistiku, přibudou ještě indoorové aktivity a posilovna.
Testujete i sportovní aktivity sami na sobě?
Od začátku testování jsme nachodili 16 767 211 kroků, najezdili 13 806 minut na kole a naběhali 7 823 minut. Museli jsme to přece vyzkoušet, ne? Bavilo nás to. A proto věřím, že to bude bavit i ostatní.